اگر با سیستم عامل ویندوز کار کرده باشید حتما سری هم به محیط Command Prompt یا CMD زده اید در سیستم عامل لینوکس ترمینال (Terminall) همانند سیستم عامل ویندوز به کاربران و علاقه  مندان به لینوکس امکان اجرای دستورات و کار های مد نظر را برای کاربر فراهم میکند به طوری که به طور مثال برای استفاده از اسکنر امنیتی wp-scan نیازی نیست کاربر از منوی اپلیکیشن اقدام به جستجو برای یافتن این اسکنر امنیتی وردپرس کند.

Terminal به کاربر اجازه میدهد تا با استفاده از اجرای دستورات هر علمی و هر ابزاری را در کوتاه و سریع ترین زمان انجام دهد.

در سیستم عامل لینوکس برای اینکه بتوان با هسته ارتباط برقرار کرد از یک رابط استفاده می‌کنیم که Shell یا پوسته نامیده میشود این پوسته توسط همان ترمینال در دسترس کاربر و شخص استفاده کننده قرار می‌گیرد.

wikipedia در باره ترمینال اینطور نقل کرده است ترمینال رایانه یا پایانه رایانه یک دستگاه سخت‌افزاری الکتریکی یا الکترومکانیکی است که از آن برای وارد کردن داده‌ها ، و نمایش داده ها از یک رایانه و یا یک سامانه رایانشی استفاده میشود. ترمینال‌ های اولیه دستگاه‌های ارزان قیمتی بودند اما در مقایسه با کارت پانچ یا نوار پانچ اطلاعات را با سرعت خیلی آهسته‌تری به رایانه وارد می‌کردند اما با پیشرفت فناوری و با باب شدن دستگاه‌های نمایشی، ترمینال‌ها اینگونه روش‌های قدیمی برقراری ارتباط با رایانه(کارت پانچ و نوار پانچ) را به کنار راندن و کم کم محبوب شدند.

به طور خلاصه ترمینال معنی های مختلفی دارد اما ما در این پست سعی کردیم معنی کلی این لغات و اصطلاح را در لینوکس بیان کنیم.

همان طور که در بالا اشاره شد ترمینال کار کاربران را سریع و اسان تر میکند و با استفاده از محیط ترمینال به راحتی میتوان اقدام به انجام کار های مختلفی نمود به طور مثال در محیط ترمینال میتواد اقدام به نصب و حذف برنامه ها همچنین ایجاد فایل یا ساخت یک فولدر یا موارد مشابه مانند تغییر اسم فایل ها یا فولدر ها نمود ترمینال یک واسط بین کاربر و سیستم عامل لینوکس میباشد که کاربر میتواند به راحتی به سیستم عامل دستورات را ارائه دهد و سیستم عامل نیز اجرا کند.

تصویری از محیط ترمینال در کالی لینوکس